Saturday 22 March 2014

finally, myIVF

ermmm.

spt yg dijanjikan. nak citer skt pasal projek ivf aku. semuanya bermula pada bln lepas.

aku decide utk jumpa balik gynae kt ppum bg tujuan nk tanya pendapat ttg usaha aku nk pregnant. kali ni mmg aku dh sematkan dlm hati utk proceed ivf. fuh, dunno how aku bole berani nk buat ivf
ni.hari hari aku mai sini, inilah 1st time aku rasa nerves giler . dah le sensorang plak tu. 

x nak susahkan myhusband coz, aku pk jumpa doktor je pon. so, x yahla ajak myhusband 
sekali. tp ble dh duduk kt ruang menunggu tu , len macam takut lak aku rasa.
habis macam2 surah aku baca utk tenangkan diri.yelah, aku ni dr dulu x taw le kenapa penakut sgt
klu time doctor tu nk buat checkup kt private parts aku. ngeri nyyeri semacam je...tp kalau doktor x check camner dia nk taw condition kita kan? hah, sudahnya aku asik on the phone je ngan laki aku, nk bg aku calm down dgr suara dia. siap suh doakan moga dpermudahkan aku time nk jumpa doktor nnti.

agaknya doa aku dimakbulkan,masa jumpa doktor tu,dia x check aku mcm selalu pon. just refer dgn referal later dr gynae aku sebelum ini Dr Hamid Arshad, and doktor tu discuss with Doktor N yg pakar utk ivf d ppum. Doktor inform aku utk terus dtg pada hari ke2 period utk amik darah n buat appointment di Klinik Reproduktif. hah, aku pon ok jelah, balik dgn hepi bukan sbb apa, x kena godek2 ngan doktor haritu. huh macam ni pon ada. so, buat saat akhir2 tu aku masih mengharapkan aku pregnant naturally tp elok plak awal bln ni period aku pon dtg mcm biasa dgn hepi dan gumbiranya. since 2nd day period aku jatuh on sunday, isnin tu Bru aku amik darah dan kol klinik reproduktif utk wat appointment.

yg kelakonya, staf kt klinik tu suh aku dtg klinik time tu jugak klu nk wat appointment. aku ok jela. 
pegila terkedek kedek ingat buat appointment je. sampai sana Dr N takde tp yg ada Dr Ag. so, i just waited there agak lama jugakla sbb kebetulan hari tu doktor Ag agak bz jugak sbb dia sorang je kt klinik, ada prosedur plak tu. wat et ke apa, camtu la lebih kurang.aku pulak siap kol myhusband utk dtg sekali konon nk dgr la nnti advise doktor. so, myhusband pon dtg n he arrives at 11.30.

tunggu punya tunggu, staf xray tu panggil aku utk wat tvs(transvaginalscan). huh panik kejap aku, eh time period bole buat scan kat bawah tut tu ke? aku dok terpk. myhusband dah siap warning aku, hah, jgn awak buat perangai lak tau kt dlm tu. kihkihkih panik gak aku ni...tp dh baca doa bagai bagai dan cuba bawak bertenang alhamdulillah prosedur tu berjln lancar. laki aku mcm x caya je aku x buat perangai mcm sebelum ni , hihihi tp tu lah, myhusband kata dia cuak jugak ble dia tgk memula staf xray tu check aku, pastu siap panggil sister, last sekali ngan doktor ag tu masuk check aku masa scan tu. hahhh....aku pon kt dlam time tu mmg dah risau dah pasal doktor tgk mcm x ok je condition aku. hukhukhukk..actually doktor tgk tiub aku bengkak dan mcm dia nk advise aku utk opt buang tiub tu je bru leh proceed ivf. katanya klu proceed jugak takut x berjaya . tp dia suh aku duduk luar dulu, so aku pon tunggu kt luar sambil gtaw laki aku ape citer.

lepas citer, kami berdua dok diam je, mcm tak tahu nk pk ape dah. nk undergo another opt tu mmg aku rasa mcm x mampu lg dah. dah 2 x beb aku opt.klu bole x nak opt lg. klu aku ngandung sekalipon nk deliver normally je klu boleh, dgn izin Allah swt.

so, kitaorg just duduk je dulu, tunggu doktor panggil utk discuss. so, nnti aku continue yea ape keputusannya yea. dh letih ni mata. ase nk p tido dulu. penat arini weh...dr pg smpi ke tgh mlm ni non stop dgn housework etccc..


No comments:

Post a Comment